Svarer drosjetelefoner fra hele landet

Når du ringer og bestiller taxi, er sjansen ganske stor for at det er en sulisværing som svarer, hvor du enn er i landet. På Nordland Taxis kundesenter har rundt 20 ansatte som jobb å svare telefonen for drosjene i nesten 20 norske byer og tettsteder.

Kathrine Moan Larsen er avdelingsleder på kundesenteret i Sulitjelma. Her sammen med Grete Moen Lund (t.v.) og Marianne Lund, som begge har jobbet på senteret nesten siden starten i 2000.

Foto: Stig Bjørnar Karlsen


Nordland Taxi ble etablert 1993. De er eid av drosjenæringen i Nordland, og er en av landets største servicevirksomheter i taxinæringen.

Har vokst

Kundesenteret i Sulitjelma ble etablert i 2000. I starten var det noen få ansatte betjente to-tre byer. Nå har de 13 byer hele døgnet, fire byer deler av døgnet, og i Oslo tar de telefonen i Sulitjelma når Oslos egen sentral ikke svarer innen en viss tid.

Kundesenteret formidlet i 2019 1.150.000 turer gjennom systemet og mottok ca 700.000 telefoner.

Og selv om det har kommet apper og andre enkle teknologiske løsninger for taxi-bestilling, har trafikken på Nordland Taxis kundesenter bare økt. Å ringe 07550 er fortsatt den vanligste måten å bestille drosje på.

Mer enn telefoner

Nordland Taxi formidler også turer gjennom apper, webløsninger og skjermer i hotellskranker.

Nordland Taxi vant anbudet for produksjon av TT-kort i Nordland og Kundesenteret besvarer TT-kunder om for eksempel saldo på kortene eller andre spørsmål angående kortene.

TT tår for transporttjenesten for funksjonshemmede, og er et tilbud til de som på grunn av funksjonshemming ikke kan bruke vanlige kollektive transportmidler.

Kathrine Moan Larsen har vært avdelingsleder siden 2017

22 ansatte

På Nordland Taxis kundesenter i Sulitjelma er det 22 ansatte fordelt på 16-17 årsverk. De har stadig behov for flere tilkallingsvikarer. Daglig leder er Kathrine Moan Larsen (f72), som har hatt jobben siden 2017.

Fra starten i 2000 holdt de til på Storkontoret i Sulitjelma, bygget der gruveselskapet ble ledet fra. Siden 2014 har de hatt sine lokaler i direktørboligen til det samme gruveselskapet, bygningen like inntil Sulitjelma Hotell.


I den gamle direktørboligen holder Nordland Taxis kundesenter til.

Kundesenteret i Sulitjelma betjener pr høsten 2020 følgende byer døgnet rundt året rundt:

Narvik

Vågan

Vestvågøy

Fauske

Bodø

Sortland

Hadsel

Mosjøen

Mo i Rana

Brønnøysund

Steinkjer

Verdal

Levanger

Betjener følgende byer deler av døgnet:

Harstad

Molde

Ålesund

Kristiansund

I tillegg betjener de Oslo døgnet rundt året rundt, men bare når deres sentral ikke svarer innen en viss tid. På fagspråket kalles det overflyt.

Satte du pris på denne og andre artikler på den åpne nettsida altomfauske.no? Vis det gjerne med å vippse noen kroner til altomfauske.no, vippsnummer  621052.
 
Tilbakemeldinger, tips, ideer, bilder: stigbk@stigbk.no eller 90 09 58 45.
 
Stig Bjørnar Karlsen