Snøscooterklubb siden 1971

Den første scooteren kom i Sulis 1959/60, den første kjøpte i 63, flere i 64, og utover på 60-tallet kom det mange. Dermed ble det behov for å få det hele i litt organiserte former.

Klubben ble stiftet seks år før motorferdselsloven kom i 1977, og helt fram til 1983 hadde verket konsesjoner. Man kunne kjøre fra hvor som helst, og klubben gikk i forhandlinger med verket om traseer.


John Gunnar Olsen er leder av Sulitjelma Snøscooterklubb. Begge så dagens lys i 1971.


- Det ble løyper til Sorjus og Mavas. Kontrollene og det holdningsskapende arbeidet var det klubben selv som sto for. Det har aldri vært klubbens ønske at det skulle gå over stokk og stein uten regler, sa John Gunnar Olsen i et intervju med Saltenposten i jubileumsåret 2021.

De siste årene har klubbe kunnet glede seg spesielt over to store gjennomslag. Det ene er at også de som har under 2,5 kilometer til hytta har fått mulighet til å kjøre til hytta. Det andre er da det ble åpnet for rekreasjonskjøring, og man kunne koble seg på det svenske løypenettet fra Skihytta, Kjelvannskrysset og Daja.

En viktig sak fremover er at eierbevis skal være nok for å kunne kjøre til egen hytte, at man ikke må søke dispensasjon. I 2021 har Sulitjelma snøscooterklubb cirka 300 medlemmer.



Satte du pris på denne og andre artikler på den åpne nettsida altomfauske.no? Vis det gjerne med å vippse noen kroner til altomfauske.no, vippsnummer  621052.
 
Tilbakemeldinger, tips, ideer, bilder: stigbk@stigbk.no eller 90 09 58 45.
 
Stig Bjørnar Karlsen