top of page

Saltens Bilruter var mye større på Fauske

I 1987 hadde Saltens Bilruter rundt 40 ansatte på Fauske. De hadde ansvar for cirka 20 busser og et titalls godsbiler. På verkstedet på Inner-Fauske var det 12-13 ansatte som reparerte og vedlikeholdt busser, der var vaskehall med to fulle skift og lakkeringshall.

Knut Erik Knutsen foran bygget som i rundt 50 år var Saltens Bilruters base på Fauske.

Foto: Stig Bjørnar Karlsen

Bygget på Inner-Fauske ble reist under krigen. Det ble først brukt av Vegvesenet. Saltens Bilruter kom inn på 50-tallet og overtok det i 1961.

Ved Shell var det godsekspedisjon med venterom. I dette bygget var det lange åpningstider og på det meste fem ansatte. I disse lokalene var også Fauskes turistkontor i mange år.

I 2006 ble både verkstedet på Inner-Fauske og ekspedisjonen ved Shell lagt ned. Basen for bussene og sjåførene ble da flyttet fra Inner-Fauske til Scania-bygget nord for Fauske.

Ble redusert

Aktiviteten ble sakte, men sikkert trappet ned. Særlig fordi det ble færre avganger og ruter ute i distriktene. Tidligere kunne det være opptil flere daglige ruter til Sulitjelma, Røsvik, Øvre Valnesfjord og Øvre Saltdal, men dette ble etter hvert redusert til et minimum, noe av det helt borte.

Saltens Bilruter, senere under navnet Nordlandsbuss, har likevel fortsatt drevet en omfattende aktivitet på Fauske.

I dag er det stasjonert på Fauske 12-15 busser og 10-12 sjåfører. I tillegg kommer fem-seks sjåfører som leies inn ved behov. Flere av tidligere faste sjåfører som har gått av med pensjon.

Bussene på rekke og rad ved Scania.


I januar 2020 overtok Boreal anbudet med skolekjøring og annen busstransport fra Fauske. Boreal overtok sjåførene fra Nordlandsbuss, som ganske fort vant tilbake anbudet. Fra juni 2021 er det igjen Saltens Bilruter/Nordlandsbuss som opererer busstrafikken i og rundt Fauske.

Skolekjøring er bærebjelken i virksomheten. I tillegg kjøres de fleste bussene som går mellom Fauske og Bodø av sjåfører med Fauske som base. Det samme gjør bussene som går nordover til Narvik/Harstad.

Skrapjern

Det er Knut Erik Knutsen (f 50), som forteller oss historien til Saltens Bilruter og busstransporten på Fauske. Han bodde like ved bussverkstedet, og fant allerede som liten gutt en måte å tjene penger på fra virksomheten.

Det var å ta vare på skrapjern som ble kastet utenfor verkstedet, og selge det til skraphandleren som holdt til i nærheten.

I 1975 begynte han å jobbe på verkstedet som mekaniker. Etter nedleggelsen i 2006 pendlet han fire år til verkstedjobb i Bodø.

I 2010 var han tilbake på Fauske. Da som leder for sjåførene. Han kjørte buss innimellom, men hovedsakelig gikk jobben ut på å organisere sjåfører og vaktplaner.

Satte du pris på denne og andre artikler på den åpne nettsida altomfauske.no? Vis det gjerne med å vippse noen kroner til altomfauske.no, vippsnummer  621052.
 
Tilbakemeldinger, tips, ideer, bilder: stigbk@stigbk.no eller 90 09 58 45.
 
Stig Bjørnar Karlsen

bottom of page