top of page

Jernbane siden 1958

Det første toget rullet inn på Fauske jernbanestasjon 30. november 1958 klokken 12.35. Da var det fullt av folk på stasjonen. Det anslås 5000 mennesker. Til og med oppå taket av stasjonsbygningen sto det masse folk. Det var også et stort medieoppbud til den tiden å være.

Her er det vanligste lokomotivet på Nordlandsbanen.

Det første toget hadde ti vogner inkludert spisevogn. De mest prominente passasjerene var samferdselsminister Kolbjørn Varmann og NSB’s generaldirektør Halvdan Stokke.

Fauske jernbanestasjon.


Byggingen av Nord-Norgebanen Trondheim-Bodø tok 60 år. Den ble bygd til Mosjøen i 1940, Dunderland i 45, Lønsdal 47, Røkland 55 og altså Fauske 1958.

Første tog rullet inn på endestasjonen Bodø 1. februar 1962. Den store offisielle åpningen av Nordlandsbanen i Bodø ble foretatt av kong Olav 7. juni 1962.

Han begynte i 1946, og takket av 1994, Einar Tronstad fra Fauske. Utklippet er fra Nordlands Framtid.

Saltenpostens artikkel etter første tur med Saltenpendelen.


5. januar 2001 startet Saltenpendelen, lokaltog mellom Saltdal og Bodø. Det er blitt en stor suksess med svært mange pendlere fra Fauske til Mørkved (Universitetet) og Bodø.

Da de første passasjeren gikk om bord i Valnesfjord, ble det ny avisomtale av lokaltoget.


15. januar 2001 ble togstoppet i Valnesfjord tatt i bruk, Først i slutten av mai 2013 ble stoppet i Valnesfjord offisielt åpnet av ordfører Siv Anita Johnsen Brekke. Senere er perrongen i Valnesfjord utvidet sånn at også de lange togene kan stoppe der.

Fauske er det nordligste punktet på Nordlandsbanen, og der man tar overgang for å reise med buss videre nordover.


Avstanden langs jernbanen fra Fauske til:

Bodø 54,52 km

Mørkved 46,49 km

Valnesfjord 11,38 km

Rognan 26,47 km

Trondheim 674,23 km


Avstanden fra Valnesfjord til:

Fauske: 11,38 km

Mørkved: 35,11 km

Bodø: 43,14 km

Fauske stasjon ligger 34,0 meter over havet, Valnesfjord holdeplass 10,9 meter over havet.



Fauske jernbanestasjon.



SJ - Svenska Järnväger - overtok trafikken på Nordlandsbanen, inkludert Saltenpendelen, 8. juni 2020.



Kilder: BaneNor, Norsk jernbanemuseum, Dag Pettersens artikkel i AN 50 år etter åpningen, Arild Bjørnbakks artikkel i Saltenposten 60 år etter åpningen

Comments


Satte du pris på denne og andre artikler på den åpne nettsida altomfauske.no? Vis det gjerne med å vippse noen kroner til altomfauske.no, vippsnummer  621052.
 
Tilbakemeldinger, tips, ideer, bilder: stigbk@stigbk.no eller 90 09 58 45.
 
Stig Bjørnar Karlsen

bottom of page