Finneidbrua

Brua på E6 over Finneidstraumen ble bygd av Vegvesenet og sto ferdig i 1932. I 1940 ble den sprengt av britiske soldater for å forsinke tyskerne. I 1944 hadde tyskerne bygd opp brua, som var i bruk helt til den nye sto ferdig og ble åpnet av Gry Janne Rugås 31. oktober 2018.

BREDERE. Den nye Finneidbrua gir 2,3 meter bedre plass mellom hvitstripene enn den gamle brua, som ble bygd av tyskerne under krigen.

Foto: Stig Bjørnar Karlsen


Den nye brua er 68 meter lang med ett spenn. Mellom gulstripene er det 7,65 meter bredt på den nye brua, mens det var 5,35 meter på den gamle. 2,3 meter ekstra bredde er av stor betydning når større biler møtes. Den gamle brua var en flaskehals å E6. I tillegg er det en 3,5 bred sykkelvei langs nybrua.

Prosjektet, som er 950 meter langt med bru og ny vei, beløp seg til 150 millioner kroner hvorav 62 millioner for selve brua.

Kilder: Arild Bjørnbakks artikkel om Finneidbruas historie i Saltenposten 7. oktober 2017, Sylvi Bredal, Saltenposten og Tore John Andreassen, Avisa Nordlands omtale av åpningen 1. november 2018.


Satte du pris på denne og andre artikler på den åpne nettsida altomfauske.no? Vis det gjerne med å vippse noen kroner til altomfauske.no, vippsnummer  621052.
 
Tilbakemeldinger, tips, ideer, bilder: stigbk@stigbk.no eller 90 09 58 45.
 
Stig Bjørnar Karlsen