top of page

Veteranbiler på Fauske

  • Stig Bjørnar Karlsen
  • 11. mars 2021
  • 2 min lesing

Oppdatert: 25. sep. 2023

På Fauske er det mange flotte veteranbiler. Morten Hjemaas (f59) har gjennom flere år lagt ut bilder med opplysninger om biler på Facebooksiden «Biler og kjøretøy Fauske før». Han har gitt meg anledning til å plukke ut bilder.

ree

Børge Imingens Ford 40B med to reservehjul. 1930-modell kjøpt ukjørbar fra USA, levert i Bodø. Flott og kjørbar etter to års reparasjon.

ree

Alex Remsos Folkevogn-boble fra 1973. VW 1300.


ree

Kjell Arne Christensens Mercedes 220 S bensin, 1962-modell.


ree

Lars Harald Lundbakks Volvo PV, 61-modell.


ree

Odd Erling Jensens Rod, 39-modell. Var den første Rod som kom til Fauske.


ree

Randi Kristensens Volvo Amazon 1962-modell. Ble kjøpt helt ny til Fauske i 1962. Det var ikke vanlig den gang med nye biler. Bilen er godt ivaretatt og har vært Randis bruksbil siden da. Hun har den fortsatt. Wenche Hjemaas Svindal, med røtter på Fauske, betrakter bilen.


ree

Jørgen Gulstads Hot Rod 1932-modell er restaurert med en 400 hk motor. Kjøpt til Fauske i 2014.


ree

Asle Evjens røde Ford sportsbil 1939-modell. Bygd opp etter krigen i USA.


ree

Asle Evjens Ford Tudor 1934-modell, som han kjøpte fra USA


ree

Jon Arne "Jonte" Karlsens Westfeld Kit Car kjøpt fra England våren 2019 som byggesett med alle deler nye. Ferdig bygd og godkjent ett år senere. Motoren er en 150 hestekrefters Ford, og bilen har femtrinns manuelt gir.


ree

Eilif Olsens Jaguar Mark 2, 1965-modell. 3,4 liter motor. Olsen eier fem Jaguarer.


ree

Tommy Pedersens 1956-modell Chevrolet Step Side.


Under Rognandagan i august 2022 presenterte Lasse Skår Hjemaas for første gang denne bilen, som han gjennom ti år har lagt mye sjel og arbeid i.

ree

56-modellen av en Chevrolet Bel Air Nomad er en todørs stasjonsvogn med fjæring som gjør at den legges nesten helt ned på bakken når den står i ro og heves før kjøring.

Ut på plenen til sin første utstilling kom en utrolig vakker og forseggjort bil. Mest iøynefallende er luftinntaket til kompressoren, som stikker opp gjennom et hull i panseret.

ree

Lasse Hjemaas foran bilen, som han ti år tidligere hentet til Fauske som et vrak.

Foto: Stig Bjørnar Karlsen

Kommentarer


Satte du pris på denne og andre artikler på den åpne nettsida altomfauske.no? Vis det gjerne med å vippse noen kroner til altomfauske.no, vippsnummer  621052.
 
Tilbakemeldinger, tips, ideer, bilder: stigbk@stigbk.no eller 90 09 58 45.
 
Stig Bjørnar Karlsen

bottom of page