top of page

Bilopphugging fra 1966

Nordland bilopphugging har eksistert og beholdt navnet siden 1966 da Karstein Wangen startet virksomheten i Vaskermoen ved Finneid. Wangen kombinerte mottak av gamle biler med import og salg av VW-deler.

Stefan Esaiassen har vært daglig leder siden . januar 2022. Bildet er tatt i desember 2022.

Foto: Stig Bjørnar Karlsen

I 1978 startet den offentlige vrakpantordningen, som gjorde at folk fik betalt for å levere inn bilvrak. Den gang var summen 500 kroner. Det tilsvarer cirka 2500 kroner i 2023, og i 2023 er vrakpanten 3000 kroner.

Artikkel fra Nordlandsposten i 1978 kort tid etter at vrakpantordningen ble innført.


I 1983 flyttet han virksomheten til «Dumpen», med samme innkjørsel som daværende søppeltipp for Fauske. Den gang uten at sortering var et fremtredende begrep i samfunnsdebatten.


I 1986 overtok sønnene Roald og Karl Ole Wangen virksomheten. Samme år ble det bygd en større bygning på området. Den ble utvidet i 1986.


I 1994 sto denne artikkelen i Nordlands Framtid.


Nordland Bilopphugging ble solgt ut av familien etter 54 års drift 1. januar 2020. Nå eies det av Salten bilberging ved Stefan Esaiassen. Ved overtagelsen ansatte han Thomas Johansen (f77) som daglig leder.


Nesten alt fra bilen kommer til nytte etter vrakingen.


To år senere, 1. januar 2022, overtok Stefan Esaiassen som daglig leder. Ut over året trappet han ned på bilbergingen, og både han og kona, Veronica Esaiassen, jobber i firmaet.

På Nordland Bilopphugging fjerner de en stor del av bilen, og selger som deler på Fauske og/eller på finndeler.no i samarbeid med bilopphuggerier over hele landet.

Spesielt speil og frontlykter er populære. De selger også mye dekk, for mange av innleverte biler har gode dekk. Bedriften har også et agentur på nye dekk. Prisen på delene ligger rundt halvparten av ny pris.

Med systemet for vraking av biler hos Nordland bilopphugging blir 90 prosent av bilen brukt på nytt. Stålet går til armeringsjern i byggebransjen, aluminiumsfelgene til ny aluminium, et metall om er vært kraftkrevende å produsere nytt. Olje blir brent i fjernvarmeanlegg, for å nevne noe.


Gjennom selskapet Fauske Bilberging eier Stefan og Veroica Esaiassen halvparten hver av Nordland Bilopphugging.


Bilene presses sammen av en omreisende presse som de har besøk av tre ganger i året. De sammentrykte bilene kjøres til en fabrikk i Fredrikstad der de males i biter, og gjennom en magnet sorteres. Det som blir igjen, for eksempel plast og gummi fra seter, brukes til fyllmasse i boligbygging og veibygging.

Denne bilen er sluppet ned fra kran og «frontkollidert». Etterpå trener brannvesenet seg på klipping etter trafikkulykker.

Nordland Bilopphugging får i et gjennomsnittsår inn rundt 750 biler. De fikk konkurranse fra tre andre for noen år tilbake, men de har beholdt posisjon om klart størst i Indre Salten. Konkurrentene er Østbø på Fauske og i Bodø, og Iris Salten i Vikan.

Vrakpanten, det kunden får ved å levere bilen, er 3000 kroner i 2020. Det har vært oppe i 3500 kroner om fast pris, og det har noen ganger vært kortvarige kampanjer med høyere pris. Moped og ATV betaler bilopphuggeriet 500 kroner for å få ta imot.

Bildene under, tatt i januar 2023, viser pressing av en bil:


コメント


Satte du pris på denne og andre artikler på den åpne nettsida altomfauske.no? Vis det gjerne med å vippse noen kroner til altomfauske.no, vippsnummer  621052.
 
Tilbakemeldinger, tips, ideer, bilder: stigbk@stigbk.no eller 90 09 58 45.
 
Stig Bjørnar Karlsen

bottom of page