Før årtusenskiftet vant fauskeværingen Åse Hugås Marken, bosatt i Bodø, konkurransen om å lage et slagord for Fauske
Av 114 forslag ble Marmorbyen Fauske valgt, fordi uttak av marmor er ett av Fauskes fremste særpreg.
Formannskapet vedtok å markedsføre Fauske som Marmorbyen, og det ble kjøpt og i 1998 hengt opp store bannere langs alle innfartsveier. Kommunen betalte 45.000 kroner for dem.
Vegvesenet tillot ikke bannerne langs veien der de var hengt opp. Så i 2001 måtte de plukkes ned. Det ble etter hvert tatt ut mindre og mindre marmor fra Løgavlen. Bruken av slagordet døde hen, og det ble i stedet vedtatt et nytt; «Folkehelsekommunen der alle trives».
I 2020, etter at han var gått av som leder i Fauske næringsforum, sa Nils Ole Steinbakk i et intervju med Saltenposten at Fauske burde ta tilbake slagordet «Marmorbyen».
Steinbakk mente at å trives ikke er spesielt for Fauske, men at marmor er det. Han kritiserte politikerne for ikke å ha fulgt opp egne vedtak.
Nils Ole Steinbakk har hatt bannerne «Marmorbyen Fauske» lagret i nesten 20 år. Han håper å få dem opp igjen.
Foto: Stig Bjørnar Karlsen
留言