top of page

Slagordet som ble borte



Før årtusenskiftet vant fauskeværingen Åse Hugås Marken, bosatt i Bodø, konkurransen om å lage et slagord for Fauske

Av 114 forslag ble Marmorbyen Fauske valgt, fordi uttak av marmor er ett av Fauskes fremste særpreg.

Formannskapet vedtok å markedsføre Fauske som Marmorbyen, og det ble kjøpt og i 1998 hengt opp store bannere langs alle innfartsveier. Kommunen betalte 45.000 kroner for dem.

Vegvesenet tillot ikke bannerne langs veien der de var hengt opp. Så i 2001 måtte de plukkes ned. Det ble etter hvert tatt ut mindre og mindre marmor fra Løgavlen. Bruken av slagordet døde hen, og det ble i stedet vedtatt et nytt; «Folkehelsekommunen der alle trives».

I 2020, etter at han var gått av som leder i Fauske næringsforum, sa Nils Ole Steinbakk i et intervju med Saltenposten at Fauske burde ta tilbake slagordet «Marmorbyen».

Steinbakk mente at å trives ikke er spesielt for Fauske, men at marmor er det. Han kritiserte politikerne for ikke å ha fulgt opp egne vedtak.


Nils Ole Steinbakk har hatt bannerne «Marmorbyen Fauske» lagret i nesten 20 år. Han håper å få dem opp igjen.

Foto: Stig Bjørnar Karlsen

Satte du pris på denne og andre artikler på den åpne nettsida altomfauske.no? Vis det gjerne med å vippse noen kroner til altomfauske.no, vippsnummer  621052.
 
Tilbakemeldinger, tips, ideer, bilder: stigbk@stigbk.no eller 90 09 58 45.
 
Stig Bjørnar Karlsen

bottom of page