top of page

Marmorbyen - slagordet som ble borte

  • Stig Bjørnar Karlsen
  • Feb 6, 2021
  • 1 min lesing

Oppdatert: Nov 12


ree

Før årtusenskiftet vant fauskeværingen Åse Hugås Marken, bosatt i Bodø, konkurransen om å lage et slagord for Fauske

Av 114 forslag ble Marmorbyen Fauske valgt, fordi uttak av marmor er ett av Fauskes fremste særpreg.

Formannskapet vedtok å markedsføre Fauske som Marmorbyen, og det ble kjøpt og i 1998 hengt opp store bannere langs alle innfartsveier. Kommunen betalte 45.000 kroner for dem.

Vegvesenet tillot ikke bannerne langs veien der de var hengt opp. Så i 2001 måtte de plukkes ned. Det ble etter hvert tatt ut mindre og mindre marmor fra Løgavlen. Bruken av slagordet døde hen, og det ble i stedet vedtatt et nytt; «Folkehelsekommunen der alle trives».

I 2020, etter at han var gått av som leder i Fauske næringsforum, sa Nils Ole Steinbakk i et intervju med Saltenposten at Fauske burde ta tilbake slagordet «Marmorbyen».

Steinbakk mente at å trives ikke er spesielt for Fauske, men at marmor er det. Han kritiserte politikerne for ikke å ha fulgt opp egne vedtak.


ree

Nils Ole Steinbakk har hatt bannerne «Marmorbyen Fauske» lagret i nesten 20 år. Han håper å få dem opp igjen.

Foto: Stig Bjørnar Karlsen


Høyre-politiker Harald Jøstensen etterlyste utnyttelse av slagordet, og fikk svar fra daværende ordfører, Anne Stenhammer (SV)
Høyre-politiker Harald Jøstensen etterlyste utnyttelse av slagordet, og fikk svar fra daværende ordfører, Anne Stenhammer (SV)
ree

Kommentarer


Satte du pris på denne og andre artikler på den åpne nettsida altomfauske.no? Vis det gjerne med å vippse noen kroner til altomfauske.no, vippsnummer  621052.
 
Tilbakemeldinger, tips, ideer, bilder: stigbk@stigbk.no eller 90 09 58 45.
 
Stig Bjørnar Karlsen

bottom of page